Op visite bij Moët & Chandon

Vorig jaar tijdens een wijnreis naar de Champagnestreek moesten er natuurlijk wat huizen worden bezocht. Ik schreef laatst al een blog over het bezoeken van deze geweldige streek. Een bezoek aan Moët & Chandon kon in mijn ogen niet ontbreken. Ja, we kennen deze champagne natuurlijk als over de top commercieel maar er gaat een enorme geschiedenis schuil achter de gouden flessen en (schreeuwerige) reclames. Daarnaast is een tour hier gewoon ontzettend indrukwekkend door de enorme gangenstelsels en de proeverij in het gouden proeflokaal. Lees meer over een bezoek aan Moët en Chandon champagne huis.

De wereld achter de commercials

Het champagnehuis Moët  & Chandon uit het dorpje Epernay bestaat al sinds 1743. Het huis is opgericht door Claude Moët. Dat was een wijnhandelaar uit een familie die al sinds de 14e eeuw in de champagne streek leefden. Het was Claude Moët die samen met Dom Pérignon de mogelijkheden van champagne wijnen ontdekte door het mengen en ontwikkelen van de inmiddels bekende blends van chardonnay, pinot meunier en pinot noir.  Dom Pérignon was een monnik van de Abdij van Hautvillers (eigendom van Moët & Chandon). Hij ontdekte nog een aantal andere elementen, die tot op de dag van vandaag verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van champagne. Zo ontdekte hij dat een snelle persing van rode druiven zorgde voor blank sap, het gebruiken van dikke glazen flessen die de druk van de bubbels aankonden  en het graven van kelders in de krijtbodems om de rijping op constante temperatuur te laten plaatsvinden.

Jarenlang is het een familie bedrijf geweest en in 1832 kwam schoonzoon Pierre Gabriel Chandon erbij. Toen veranderde de naam in Moët & Chandon. In 1962 werden de aandelen van het bedrijf op de beurs van Parijs verkocht wat resulteerde in een enorme uitbreiding in de jaren daarna.

Gangenstelsels en gouden proeflokalen

Moët & Chandon bezit zelf circa 600 hectare wijngaarden wat lang niet genoeg is voor alle vraag. Daarom wordt circa 75% van de druiven gekocht bij circa 1000 boeren in de streek. Dit geeft vaak veel garantie voor diversiteit en kwaliteit. 

In de kelders van Moët & Chandon liggen ruim 100 miljoen flessen te rijpen. Die vooraad wordt geschat op een waarde van 1,6 miljard!  Deze kelders zijn gegraven in de kalkrotsen onder het dorpje Épernay. Ze liggen tot wel 30 meter diep en zijn 28(!) kilometer lang. Tijdens een tour krijg je maar een klein stukje te zien maar genoeg om te beseffen hoe immens groot het is. 

Tijdens de tour wordt er van alles uitgelegd over het huis, de achtergrond en geschiedenis maar ook over de vinificatie van champagne. Aan het einde van de tour wordt je ontvangen in een over de top gouden proeflokaal. Je kunt hier in ieder geval goed zien waar al dat geld naar toe gaat. En dat is ook gewoon een hoop, aangezien er circa 30 miljoen flessen wereldwijd per jaar worden gekocht. 

We kregen de 2 basis champagnes om te proeven: De Moët Impérial  en Rosé Impérial. Geen karige glaasjes gelukkig.  Aansluitend kom je natuurlijk door de winkel en kun je vrijblijvend nog wa in slaan voor thuis. Deze ‘basic’ tour (want het kan nog veel gekker daar) kostte €25,- per persoon. Ook interesse in een bezoek aan Moët & Chandon Champagne? Meer informatie vind je hier.

Liefs,

Kirsten

Ps. Wil je voortaan op de hoogte blijven van alle nieuwe blogs? Meld je hieronder aan!